Thursday, May 1, 2014

throwback minggu ke 35 kehamilan ku

Assalamualaikum...
Alhamdulillah pd 29hb april aritu genap sebulan usia bayiku..tp ade kisah disebalik kelahiran ini..mari aku kongsikan.

Pada mlm 26hb antara pukul 1pg,perutku memulas2 mcm kontraksi n sakit sangat.tido ku xberapa lena sbb pusing kanan sakit..pusing kiri sakit..jadi aku kejutkan suami aku bgtau perut ku sakit..dia pun kelam kabut bangun n tanya nak g hospitalke.aku kata baik pergila krn aku ni yg kena jahit pangkal rahim jd kelahiran tu bila2 boleh berlaku. Jadi suamipun memandu dan membawa aku ke HSA Johor bahagian saringan.memula g emergency tp sebb kandungan dah 30 keatas kena g bahagian saringan. Dengan berseluar aku ke situ kena pulak bebel dgn nurse.katanya napa pakai seluar. Kan nak delivery. Aku pun jawab saya baru 35weeks. So nurse tu xde la bebel sgt.hahaha..
 Ok jam menunjukkan pukul 2 pg.dlm bilik tu sejuk ok.aku mmg kalah dgn aircond.gigil dibuatnya.lepas amik urine aku pun disuruh baring.mmg ade kontraksi ketika tu.seolah2 babyku dah x sabar2 nak keluar.tp mlm tu aku demam sedikit..aku pun tak tau bila aku demam. Mcm biasala hospital gomen ni amik masa lama sikit.kul 4.30 pagi baru aku dibawa ke bilik bersalin krn doktor nak buka jahitan kat pangkal rahem aku.dia takut terkoyak ..mcm mana pun ketika dia check jahitan mmg masih kemas xde tanda2 terbuka. Tp lepas je jahitan tu di buka..doktor terkejut krn bukaan dah 5cm. Jd terbaringla aku dlm bilik bersalin tu konon nak tunggu bersalinla.owh ya masa kat saringan tu doktor dah bg  suntikan dexa sekali.yg tu x sakit sgt.untuk matang kan peparu baby. So tunggu punya tunggu dlm keadaan terbaring tu dr kul 4.30 pg sampai kul 3.30ptg xjuga terbuka jln.masih 5 cm.so suntikan dexa kali kedua pun diberi.pergh..sakit gila tp aku buat2 tak sakit sampai nurse tu ckp awak x rasa sakit ke.org ckp suntikan kedua ni sakit.aku kata x sakit sgt mcm biasa je. Mmg x sakit sgt pun.hahahah....ok jam menunjukkan pukul 4ptg suda. Tak juga bersalin dan rasa sakit jd dr bilik bersalin aku dihantar ke wad biasa yg bahagian org lom bersalin.dok la kat situ.
 Menjelang malam badan aku rasa x sdp.mcm suam2 dedor2 je rasa bdn..tp masuk kul 3pg 27hbtu aku dah rasa seram sejuk..g tandas rasa kepala berat.aku kata napa pulak ni demam ke.bgtau doktor yg bertugas dia buat bodo je. Sampai sejam tunggu doktor tu dtg cek sbb dia kata kejap..kejap..jd nak tunggu dia cek aku pun jaram lah kepala bg suhu turun tp x berkesan..pelik juga.selalu kejap je dah ok.. aku pun bgtau pulak kat nurse mlm .dia kata ok jap sy dtg..lepas cek suhu ternyata aku demam kuat.38 'c ok..xpernah setinggi tu..nurse pun bg tau doktor bertugas..tu pun dekat pukul 7pg baru doktor dtg cek dia suspek aku demam denggi.kena amik darah .besar lak jarum tu.aku pun syak aku mcm denggi sbb area umah aku tu byk kes..
Ok lepas 2 jam dalam pukul 9pagi dpt keputusan..sah aku kena denggi.masa tu aku fikir baby je.rasa nak nangis masa tu..n fikir yaAllah kenapa la bg dugaan denggi.. kul 11 aku dipindah kan ke ICU .pergh kat ICu mmg best.katil 6 org..sejuk lg..layanan best.hahaha..lupa sekejap yg aku tgh kritikal denggi.
 Doktor pesan minum air byk2..member pesan minum 100plus dan mkn sup ketam..pastu isteri abg sepupu aku call n bgtau minum air byk2 bg kencing nanti denggi kurang.mmg tips tu berkesan..platelet aku x jatuh byk..pdhal aku x tahu pun denggi ni leh penyebab darah cair dan merbahaya..selama dlm icu mmg seksa.minum kencing..catit kat kertas byk mana minum byk mana kencing..tp berkat aku usaha mkn sup ketam minum air byk alhamdulillah platlet x jatuh byk..antara 90 ke 100.. pastu naik ke 100 lebih.aku amik jus qaseh jugak ketika tu.

Doktor asyik bgtau je risiko pd baby.aku dah mula sedih.aku doaje pd Allah..agat selamatkan bayi aku.jika diberi pilihan antara nyawa aku atau nyawa baby aku memilih untuk selamatkan bayi aku sbb aku nak bayi aku kenal dunia Allah yg indah ni.bg peluang dia menikmati kehidupan.
 Ok itujela kerjaaan aku setiap hari.mkn..minum air byk2..amik darah 3kali sehari sampai dah xtau mana nak cucuk.ade sekali tu cucuk kat nadi sbb nadi aku laju.pergh..yaAllah..sakit gila cucuk kat nadi.rasa nak sepak2 je doktor sbb sakit.ahhahaha...
Masuk hari ke 3 dan pada 29hb jam 12 pg aku dah mula sakit setiap 5mjnit.aku rasa nak membuang.g tandas lama x juga nak u uk..sampai nurse tgk aku ulang alik dia kata buang air kecilke.aku ckp sakit perut nak membuang..pastu aku cuba tido..xdpt nak tido sebb setiap 5 minit rasa nak meneran.aku kata kenapa ni.nak beranaknke.aku biarkan kedaan tu sampai kul 1.30pg pastu dah xleh tahan mula rasa sakit.aku bgtau nurse.nurse kat icu mmg dia jaga..bertindak pun cepat..dia cek mesin mmg ade kontraksi..dia pun panggil doktor kat bilik bersalin suh dtg tgk.ape yg dtg Dr sink nama aminah .muslim kot.punyalah ganas.aku mmg x suka dia.sebb xde kelembutan.cek bawah tu main terjah je.dia cek bukaan 5cm lg tp sbb aku dah konttaksi..kenala g bilik bersalin.sekali lg aku terbaring. Setiap 2 jam dok akan cek jalan.baru buka 6 cm. Begitulah keadaan aku sampailah pukul 2.36ptg dah buka 9cm sakit dah mmg sakit sampai sedut gas kot bg hilang sakit.mujur encik suami ade disisi.tp time tu jela.masa nak bersalin tu doktor suruh suami keluar kejap dia nak buang urine aku..cek jalan lg.jd suami keluat terus x dtg2 jd masa bersalin tu aku meneran tanpa suami disisi..nurse tanya gak mana suami.aku pun xtau..

Masa meneran tu lg seksa..10 kali teran.nafas xpanjang pdhal kepala baby kat bawah dah.mcm xde pelincir pulak dia xmo kuar.jd teran mcm nak putus nyawa.serius aku x tipu..tp lepas baby tu kuat..allah...rasa satu perasaan lega.syukur..sedih semua ade.pulak nurse letak baby atas dada.alahai keciknya dia bunyi nangis dia halus je.. berat baby ku 2kg sajaha.tp alhamdulillah dia selamat tp kena tahan nicu 6hari sebb aku denggikan.jd doktor nak pantau darah dia juga.nak nakngis aku bila tgk anak aku tgn kiri kanan lebam kena cucuk.yalah kalau denggi amik darah 3kali sehari tau.rasa xsanggup g tgk dia dah la kecik.kena cucuk pula.tp untuk kebaikan dia jugakan..genap hari ke6 dia dibenarkan keluar.aku bersyukur sgt sbb kalau x dlm keadaan pantang n berjahit kat bawah kena jln jauh nk g tgk anak aku.dgn kain batik nya..berstoking lg...tp syukur Allah permudaahkan...
Hampir 7 tahun menanti cahaya mata ku ini.sampai rasa down sgt org ckp mcm2 tp kuasa Allah mengatasi segalanya..akhirnya lahirlah baby ku yg comel kami namakan Muhammad Ammar Raziq.. semoga menjadi anak yg soleh dan diberikan kesihatan yg baik pdnya krn baby ku ini lahirnya pramatang..
 Kpd kwn2 doakan yg terbaik untuk aku dan keluarga.itulah rentetan dr kisahkelahiran pramatang aku.apepun syukur semuanya selamat.