Thursday, January 28, 2010

Hari Last berkabung

Pada 23 januari 2010 hari yang aku xleh lupakan krn pada hari itu lah almarhum sultan Iskandar telahpun mangkat..seluruh rakyat Johor berada dlm keadaan pilu kerana sultan kesayangan mereka telahpun tiada lagi..TAkziah kepada keluarga diraja..aku walaupun bukan org johor..tetapi aku mencari rezeki dimuka bumi johor ini hampir 6tahun..dan sepjgn aku disini..aku amat bertuah bersultankan sultan yang mesra rakyat..walaupun aku x pernah jumpa dgn almarhum sultan..tetapi aku tahu baginda seorg yang sgt2 tegas dlm kepimpinan dan sangat mengambil berat terhadap rakyat negerinya..pemergian baginda sgt2 diratapi..aku pun turut sedih..krn almarhum juga pernah menjadi Agong suatu masa dahulu..dan tidak kiralah sesapapun harus menghormati sultan2yang ada dimalaysia ini krn raja-raja kita ni berdaulat..dan kita ini dibawah pemerintahan raja2..jadi sedarlah diri..kita bukan bangsa asing ...selagi degelar RAKYAT MALAYSIA...kita wajib menghormati siapapun sultan kita..ingat tu..
maka bermula hari bersemayamnya almarhum.Johor mengisytiharkan perkabungan selama seminggu..aku pun tidak ketinggalan mejalankan hari perkabungan krn aku syg n hormati sultan tempat aku mencari rezeki....tp yang aku sedih..masih ade lagi yang buat2 xfhm..yang x mahu berkabung..mmgla walaupun bukan paksaan..tp sedarlah diri tu duduk dinegeri johor..xkira la asal negeri manapun..tp kalau dah dok dijohor..hormatilah arahan pihak istana..meluat aku tgk org2 yang xde perasaan ni..rasa nak aje aku perli mereka yang x mau berkabung tu..driver loriun pakai kain putih tanda perkabungan..nilah kalau jenis x sedar diri payah....so harini lastlah hari berkabung..semoga roh baginda sultan dicucuri rahmat dan ditmpat kan dikalangan hamba2 yang beriman dan soleh..amin..-AL-FATIHAH

0 comments:

:a: :b: :c: :d: :e: :f: :g: :h: :i: :j: :k: :l: :m: :n:

Post a Comment